U źródeł antycyganizmu leży ksenofobia o charakterze egzystencjalnym: lęk i wrogość wobec tych, którzy samym swoim istnieniem stanowią alternatywę dla życia większości. Tego typu lęk wyraża się m.in. w wyobrażaniu sobie innych jako tych, którzy chcą zniszczyć przyszłość grupy, co widać na przykład w rozpowszechnionych w folklorze ludowym wierzeniach o porywaniu przez „Cyganów” dzieci lub ich kanibalizmie. Swoją rolę odegrała też nieufność Kościoła, który traktował Romów jako pogan i prowadził wśród nich działalność misjonarską, nie do końca jednak wierząc w szczerość ich wiary. Stereotypowe fantazmaty zyskały w XIX w. wsparcie ze strony biologicznego rasizmu, który traktował rzekome trwałe cechy „romskiego charakteru” jako pochodne specyficznej konstytucji biologicznej, a samych Romów – jako odrębną, gorszą rasę. Współcześnie przekonania rasistowskie przybierają często postać tzw. esencjalizmu kulturowego, zakładającego nieusuwalną i radykalną odrębność kulturową Romów od społeczeństw europejskich.
Antycyganizm przybiera rozmaite formy, takie jak nienawistne opinie i negatywna stereotypizacja, różne rodzaje dyskryminacji i wykluczenia (w tym również strukturalnie wbudowane w praktyki życia ekonomicznego i społecznego), fizyczna przemoc, a nawet praktyki ludobójcze: poczynając od sterylizacji a kończąc na masowych mordach w czasie II wojny światowej. Ostatnio antycyganizm jest w znaczący sposób obecny w Internecie, jako tzw. mowa nienawiści i prześladowanie określonych osób narodowości romskiej.
W odróżnieniu od badań nad antysemityzmem, antycyganizm nie doczekał się w Polsce zbyt wielu opracowań. Sam termin nie jest szczególnie popularny i pojawia się w niewielu pracach dotyczących tego zjawiska. Najczęściej wątek romski pojawia się „przy okazji” innych badań, szczególnie poświęconych mowie nienawiści, stereotypom, rasizmowi czy ksenofobii. Badania te od lat pokazują jedno: nie lubimy Romów, a stereotyp Roma złodzieja i nieroba jest silny jak żaden inny. Nie zawsze jednak tak było. Jeszcze do lat 1970-tych stereotyp Roma był ambiwalentną konstrukcją, w której przeważały wprawdzie elementy negatywne, jednakże były one częściowo równoważone przez pozytywne właściwości przypisywane Romom. Te ostatnie związane były z romantycznym, antymodernistycznym wizerunkiem Romów jako ucieleśnienia ideału wolności. W polskim kontekście ten romantyczny obraz „kochających wolność Cyganów” miał podtekst polityczny, który związany był z XIX-wiecznymi sposobami przedstawiania Romów w polskiej literaturze i muzyce. Tęsknota za wolnością, stereotypowo przypisywana Romom, stanowiła w tej tradycji projekcję wartości traktowanych jako specyficznie polskie, a które jako polskie nie mogły być przedstawione za względu na cenzurę państw zaborczych. W okresie komunistycznym projekcja taka uzyskała nowe znaczenie polityczne: „miłujący wolność Cygan” stał się w świadomości potocznej reprezentacją niechęci wobec reżimu komunistycznego.
Ten ambiwalentny stereotyp zaczął ulegać zmianie w latach 1960-tych, w konsekwencji nieprzemyślanej polityki przymusowego osiedlania Romów wędrownych i migracji zarobkowych Romów osiadłych, które doprowadziły do zmiany charakteru stosunków między Romami a większością społeczną. Negatywne elementy stereotypu uległy następnie wzmocnieniu w latach 70-tych i 80-tych z powodu pogarszających się warunków ekonomicznych w ostatnich dekadach komunizmu, poczucia niestabilności i niepewności i związanego z tym pogarszania się nastrojów społecznych. Na podstawie nielicznych w tamtym okresie badań ilościowych dotyczących stosunku społeczeństwa polskiego do różnych grup narodowych i etnicznych można powiedzieć, że Romowie byli jedyną grupą, która w 1991 r. była mniej lubiana i bardziej nielubiana niż w 1974 (spadek sympatii o 10 punktów procentowych, wzrost antypatii o 15 pp.). W tym samym okresie postawy wobec innych grup zmieniły się na lepsze (zwłaszcza jeśli chodzi o Żydów). Co więcej, o ile w 1974 r. „Cyganie” byli najmniej nielubianą i najbardziej lubianą spośród nielubianych grup, o tyle w 1991 stali się najbardziej nielubianą i najmniej lubianą.