W odróżnieniu od innych typów ustrojów, komunizm/socjalizm w wersji marksistowskiej oparty był na całościowej ideologii, która obiecywała rozwiązanie wszystkich problemów politycznych, ekonomicznych i społecznych. Jego optyka pomijała jednak kwestie etniczno-narodowe. Klasycy marksizmu byli głęboko przekonani, że podziały o charakterze narodowym nalezą w gruncie rzeczy do sfery fałszywej świadomości, instrumentalnie wykorzystywanej przez klasy panujące. W myśl ideologii marksistowskiej jedynym istotnym czynnikiem dzielącym ludzi był stosunek do środków produkcji, zaś podziały o charakterze etnicznym maskują jedynie ten podstawowy, ekonomicznie uwarunkowany antagonizm międzyludzki. Konsekwentnie marksiści wierzyli, że wraz z postępem rewolucji proletariackiej podziały i konflikty o charakterze narodowo-etnicznym będą stopniowo zanikać, a wraz z utworzeniem społeczeństwa bezklasowego – komunistycznego ideału – przestaną odgrywać istotną rolę. W wierze tej można upatrywać korzeni negatywnego stanowiska marksistowskiej ortodoksji do ruchów narodowych, co określiło zasadnicze linie konfliktu między państwami narodowymi powstającymi po I wojnie światowej w Europie Wschodniej a międzynarodowym ruchem robotniczym działającym z inspiracji ZSRR.
Praktyka ZSRR a później innych państw pozostających po jego wpływem pokazała jednak dobitnie, że także i w tym aspekcie doktryna marksistowska była błędna. Zdawali sobie z tego sprawę również komunistyczni przywódcy, którzy szybko porzucili ideologiczne formuły i ustosunkowywali się do kwestii narodowej w sposób, który był dla nich najkorzystniejszy z punktu widzenia bieżącej pragmatyki politycznej. Prowadziło to do bardzo zróżnicowanej polityki w stosunku do grup etnicznych i mniejszości narodowych, obejmującej tak wysiłki na rzecz stworzenia dogodnych warunków życia dla rozmaitych społeczności definiujących się w kategoriach etnicznych lub narodowych, jak i symbiozę marksizmu i nacjonalizmu, zmierzającą do homogenizacji państwa i eliminacji wszelkich wewnętrznych podziałów o charakterze innym niż narzucony przez władze. Autorytarnototalitarny charakter komunistycznej władzy powodował dodatkowo, że sprawy indywidualnej lub grupowej tożsamości były w państwach komunistycznych poddane ścisłej kontroli przez instytucje władzy.
Należy zaznaczyć, że wpływ komunistycznej polityki na sytuację mniejszości narodowych i etnicznych nie był jednolity. W pewnych aspektach sytuacja ta uległa poprawie, w innych natomiast uległa pogorszeniu. Trzeba też podkreślić, że jedynie w tzw. okresie stalinowskim możemy mówić o jednolitej polityce wobec mniejszości obowiązującej wszystkie kraje „bloku wschodniego” z wyjątkiem zachowujących pewną niezależność Albanii i Jugosławii. Począwszy od lat 60-tych poszczególne kraje komunistyczne prowadziły swą własną, zróżnicowaną politykę wobec mniejszości.
Niewątpliwie koniec I wojny światowej, związany z tym kres imperiów sprawujących władzę w Europie Wschodniej, odzyskiwanie lub zdobywanie niepodległości przez kraje tego regionu, a także Rewolucja Październikowa w Rosji, oznaczały początek przemian budzących nadzieję na poprawę losu wschodnioeuropejskich Romów.
Nadzieja ta przyświecała również niewielkim grupom romskich intelektualistów, którzy w latach 1920-tych starali się stworzyć obszar niezależnego życia dla Romów w Europie Wschodniej. Tworzyli oni romskie organizacje i wydawali publikacje w języku romani, jednakże ich wysiłki nie mogły przynieść pełnego sukcesu ze względu na brak doświadczenia działaczy, problemy finansowe i brak zrozumienia ze strony struktur państwowych a także utrzymujące się antyromskie przesądy w społeczeństwie. Największe sukcesy odnosił ruch romski w ZSRR, gdzie Romowie mieli od 1925 r. oficjalny status „narodowości”, odnotowywany np. w paszportach używanych w podróżach wewnątrz kraju. Władze radzieckie, traktując ruch romski jako przejaw integracji Romów ze strukturami nowego, komunistycznego społeczeństwa, wspomagały finansowo romską działalność publikacyjną, a w 1931 r. otworzyły w Moskwie romski teatr „Romen”. Wprawdzie w ciągu kilku następnych lat władze komunistyczne zmieniły swą politykę wobec Romów, ale działalność teatru „Romen” była kontynuowana, stanowiąc jasny punkt w ciężkich czasach, jakie miały później nadejść dla Romów w ZSRR.